tisdag 12 november 2013

Tips på blommig filt!

När jag lärde mig att virka filtar med mönster av blommor, så kunde jag inte sluta. Därför tänkte jag dela med mig, för er som kanske vill prova, av mönstret till blommorna! Jag har skrivit ihop mönstret själv, så det kan vara svårt att förstå (undrar ni vad tusan jag menar så kommentera så kan jag försöka förklara!).

5lm, slut ringen med en sm.
V1: 3lm, 11st (=12st), avsluta med en sm.
V2: 3lm, 1st (=2st), 1lm, 2st, 1lm, 2st osv. Avsluta med en sm.
V3: 3lm, 2st (=3st), 2lm, 3st, 2lm, 3st osv. Avsluta med sm.
V4: 3lm 2st (=3st), 2lm, 3st 2lm 3st i samma båge (fortsätt att göra 6st med 2lm mellan 3st i varannan båge, 3st i varannan båge). Avsluta med sm.

Resultatet blir så här:


För att virka ihop alla delar man får, så fungerar det som att virka ihop mormorsrutor - man virkar ihop i bågarna.

Här är en filt jag gjorde med restgarn - tyvärr insåg jag när den var klar att den var för liten för att ens fungera som en filt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar