torsdag 23 januari 2014

Randig barnmössa

ÄNTLIGEN har jag lärt mig hur man virkar flätränder runt en mössa. Jag har sett massor av bilder med mössor som har sånt, men jag har aldrig förstått hur man gör. Tills jag gav mig tusan på att jag skulle klara det - så jag satte mig och gjorde en grundmössa i gult, med 10st från start och så ökade jag med 10st på varje varv tills jag hade 80st. Därefter virkade jag ytterligare 6 varv med 80st och avslutade med att virka ett varv med 80hst i vitt och ett i gult.. Sedan tog jag vitt garn, stack nålen mellan de små "hålen" som blir där man virkar en stolpe i en annan stolpe, hämtade garn från insidan och drog upp. Och så fortsatte jag. 

Kruxet med att kunna göra flätränderna i en spiral är att man inte kan avsluta med en sm och göra 3lm till en stolpe i början av varje nytt varv - man måste virka på som vanligt (jag är världssämst på att förklara...).


Mössan är virkad i storlek 1-4 mån. Synd bara att det blir så dåliga bilder - mössan blev mycket, mycket finare än vad den ser ut på bilden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar