torsdag 13 februari 2014

Virkad flätad mössa

Detta är mitt 100:e inlägg! Det måste ju firas med att jag delar med mig av vad jag har hållit på med de senaste dagarna... Jag har alltid velat kunna virka såna där flätade mössor, men jag har bara hittat mönster på engelska och jag har helt enkelt inte riktigt haft orken att försöka översätta dem eller förstå dem... MEN så lyckades jag äntligen hitta ett översatt mönster på Pysselkiisens blogg, med ingående förklaringar. Jag märkte dock att även om det var på svenska så var det inte det lättaste, trots tydliga förklaringar så jag håller med henne om att det inte är för nybörjare. Orginalmönstret tillhör Rheatheylia och finns på hennes sida här.

Enligt mönstret bör man ha virknål 6mm, men självklart hittade jag inte min.. Jag sökte överallt - under soffan, mellan soffkuddarna, till och med i mitt nattduksbord, men ingen 6a. Istället tog jag en 4,5mm (för självklart var min 5a också borta....) och restgarn Mercan Himalaya, som är ett mjukt garn (till toffsen och resåret använde jag ett akrylgarn från Tiger). Resultatet blev en liten mössa som skulle passa perfekt till min sambos brorsdotter på 1,5 år. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar