onsdag 27 augusti 2014

Fluffigt minibröd

Jag satt och snurrade runt lite på internet i jakt på något roligt bröd jag kunde baka, ett glutenfritt bröd i lite LCHF-anda. Men jag hittade antingen recept som jag tidigare har gjort eller recept som innehöll en massa ingredienser som jag inte hade hemma. 

Så jag testade att göra egna och de blev faktiskt goda! Inte så stora, och inte heller så många (det blev 6 stycken), men de passar bra att äta till en sallad eller annan lunch/ frukost som inte är så mäktig. 

Och varför bakade jag dem i muffinsformar istället för att forma dem på plåten? Jag kände mig för lat för att bli kladdig om händerna.. Haha..





Fluffiga minibröd, ugn 200 grader
- 1 dl mandelmjöl
- 2 msk fiberhusk
- 2 ägg
- 1/2 tsk salt
- 1 tsk bakpulver
- 1/2 dl fil
- 1/2 dl turkisk yoghurt
- en liten släng av honung och linfrön

Blanda torringredienserna först. Tillsätt sedan resten. Låt svälla i några minuter. Smeten blir inte så jättetjock, så när det har fått svälla tillsätter man lite mer fiberhusk, dela upp smeten i muffinsformar och strö över lite sesamfrön. In i ugnen i cirka 20 min. Låt svalna och sen är det bara att trycka i sig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar