måndag 22 september 2014

Mönster: ugglemössa 12-18 mån

Nu har jag lyckats färdigställa mönstret för ugglemössan som jag delade med mig av i fredags på instagram! Det är dock bara i en storlek (12-18mån) hittills, jag ska testa göra i fler storlekar som jag kommer att lägga ut mönster på!


Så här gör du!

  • Börja med att lägga upp 22 x 4m på strumpstickor 3mm med en majoritetsfärg (den du ska ha till resår och bakgrund. Tyvärr har jag tappat bort lappen med garnets namn och tjocklek på, men använd inte alldeles för tunt garn). Sticka sedan resår (2rm, 2am) i 9varv. 
  • Sticka sedan ett rätvarv med majoritetsfärgen, samtidigt som du ökar 8m jämnt fördelat = 96m. När det är gjort, är det dags att börja med mönstret. Mönstret stickas 4 gånger på bredden och en gång på höjden.
  • När mönstret har stickats färdigt, minskas det 4 gånger varannat varv ,ed majoritetsfärgen tills det återstår 2m x 4 = 8m. 
  • Klipp av tråden, dra den igenom maskorna, dra åt och fäst på insidan av mössan. Sen är det bara att göra en toffs av minoritetsfärgen så är den färdig! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar